onsdag 19. mai 2010

Koldnål

Jeg har laget et trykk med en super ku på. Men jeg bommet helt på selve oppgaven, siden oppgaven gikk ut på å lage et forenklet koldnål trykk med et motiv du hadde tatt selv. Men denne super kuen som jeg valgte å lage koldnål trykk av er et bilde som jeg fant på min iphone. 

Koldnål er et dyptrykk. Et dyptrykk vil si at svarten legger seg nedi platen, eller det du trykker med. Det som du skraper nedover er det som gir trykk på papiret. Det finnes manske forskjellige slike trykketeknikker og koldnål er en av dem. Linotrykket som vi har også vært innom er motsatt trykk, for der ligger svarten da på det som står igjen etter at du har skjært vekk det som skal bli motivet. 

Koldnålstrykk er et dyptrykk. Derrisser man ned i en stålplate med en spiss gjenstand for eksempel en koldnål, men man kan også bruke nål og andre skarpe gjenstander. Etter at platen og motivet er risset opp, og de streene du vil ha er kommet frem, legger du platen oppå en plate som er varm. Når din plate er varm tilføres svarten, og den legges oppå den varme platen en gang til.
Etter på begyner du å ta vekk det svarte som ligger oppå platen din, mens platen er ennå varm, først med et avis papir og deretter ett litt fint papir som foreksempel tørkepapir.Du må passe på at du ikke fjerner for mye svarte, for da vil trykket ditt ble for lyst. Det er også viktig at platen altid er varm når du fjerner svarten, for dette gjør det enkelere og jobbe med. 
Papiret du skal trykke på er viktig at det er av bomull. Papiret skal bli vått og så tørkest litt før det blir trykket på.


Denne kuen her hadde jeg tatt utgangspunktet i. 



Jeg syns ikke det var noe srlig spennende å jobbe med koldnålsteknikken. Men det er kansje for jeg ikke fikk noen ideer i mitt hode hvordan jeg ville ha mitt motiv. Det hade nok vært mer spennende vis jeg hadde hatt noen ideer eller noe mer spennende. Det var mye arbeid med denne trykke teknikken. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar