fredag 21. mai 2010

5 kategorier del 4

Nå er det den siste innleveringen av de fem kategoriene for i år. Det er litt trist og tenke på at du aldri skal a dette faget igjen. Det er et fag som har vært utrolig spennende å jobbe med. 

De temaene vi skal jobbe med er:
Reise
Vår
Alder
Ordtak
Selvvalgt tema

Temaet REISE 


Dette bilde er tatt i Sandefjord, der du kan ta båten over til Sverige. Jeg synes derfor dette bilde passet til temaet reise. Jeg syns komposisjonen i dette bilde ble ganske spennende, siden du ha båden ca midt i bilde, så har du den lyktestolpen som på en måte skjærer bilde på høyre side, så har du litt av en busk/tre som kommer inn på høyre side. Men jeg synes selv at bilde ble ganske stilligt selv om du har den lyktestolpen og den busken på høyre side av bilde som tar mer oppmerksomhet enn selve båten. Dette bilde er tatt med kompaktkameraet Panasonic. 


Dette bilde ble tatt da jeg var i Sverige i påsken. Jeg syns dette fotoet kan høre til kategorien reise, for når du blir kjørt med en hest meg kjerra ba, kan du føle at du er på en reise, du trenger jo ikke å være på en lang reise for å si at du har reist, det kan være en liten reise. Ideen bak bilde var egentli å få frem travet til denne hesten her, men det skal jeg si at ikke var noe særligt lett å få frem når du ikke hadde et skikkeligt kamera med deg for å ta bilde. Jeg brukte nemlig et kompaktkamera Olympus. Denne hesten hadde et ganske kult trav, så je ville fange travet men det gikk ikke etter min plan. Komposisjonen i bilde er ikke noe spesiell, Du har en hest som kommer inn i bilde fra venstre så har du en lastebil som kjører på en måte ut av bilde. 


Temaet VÅR 


Om våren kommer det lam. Lam er ettefølgeren av en sau. Når den såkalte lemmingen begynner i månedene mars/april er det vår for meg . Dette bilde er tatt i sauhuset til min Onkel som bor på Rennesøy. Noe av det kjekkeste jeg vet er å være med på denne såkalte lemmingen, det er altid kjekt å være med på at et dyr blir født. Ideen bak bilde var å vise hva som er vår for meg. Bilde har en enkel komposisjon, der lammet ligger midt i bilde og er akuratt kommet ut av sauen. Bilde er tatt med min mobiltelefon (Iphone)



Dette bilde er tatt på en kirkegård. Vi hadde vært og plantet noen nye vårblomster. Så skulle vi vanne blomstene. Komposisjonen i bilde er ganske enkelt, men d har alikevell den vannstrålen som kommer inn fra høyre på bilde. Men jeg føler ikevel ikke at bilde tipper til høyre side selv om du har den vann strålen av vannkannen som kommer inn i fra høyre side på bilde. Ideen bak bide var ikke noen spesiell idee, jeg so der og vannet blomstene så jeg kjedet meg, så da tenkte jeg hvorfor ikke bare ta noen bilder å se hva som sjer på bildene. Bildet er tatt med min mobil telefon. 

Dette bilde er et utsnitt fra et rødt hjerte laget i røde roser, med en hvit orkide. Jeg synes dette bilde var ganske fint, det er for de at det kommer sollys inn på det, men alikevel så er det skygger. Komposisjonen er enkel orkiden er plassert ca midt på bilde, og det er stor lys kontrast i bilde, fargene er rød, hvit, gul og rød fargen går nesten over til svart der som skyggen er på det mørkeste. Ideen bak bilde var å få frem kontrasten mellom rød og hvit farge. Dette fotoet er tatt med et Panasonic kompaktkamera.


Temaet ALDER


Dette bilde er tatt av hunden min Echo. Jeg synes dette bilde kunne passe til kategorien alder. Dette bilde kunne kansje også ha passet til kategorien ''ordtak'', men jeg valgte å ha det under kategorien alder. Han er veldig liten på dette bilde, han var ca 8 uker på dette bilde, det er det første bilde jeg tok av min hund. han sitter her kansje redd og ikke sjønner noen ting, han har blitt hentet vekk i fra sin mor å sine andre søsken og er kommet til en helt ny plass, han aldri har vært eller kjenner noen som er i dette huset. Han er kansje forvirret hvem vet. Han er en nusselig liten hund, som får oppmerksom het og er bortsjemt, det er løye med hva sjær,trollene gjør.  Komposisjonen i bilde er enkel, fargene er nøytrale, det er ikke noen farger som tar oppmarksomheten, men øynene går rett på hunden. Bilde er tatt meg et kompaktkamera (olympus).


Temaet ORDTAK


Dette bilde synes jeg passet til ordtaket ''født odelsjente''. Bilde er tatt med et Panasonic kompaktkamera. Jeg syns selve bilde var ganske så herligt. komposisjonen i bilde er ikke noe spesiell. Traktoren står midt i bilde, og der et et gjerde og gresset. Ideen bak bilde var ikke en spesiell. Jeg hadde bare lyst å ta et bilde for å ta et bilde. 


Også dette bilde har jeg valgt at skal gå under kategorien ordtak. Ortaket je har valt til dette bildet er ''bedre å være liten, enn en stor å sint  bjørn''. Bilde er ganske kult egenlti for alle de tre objektene som er på bilde, ser ganske sånn skeptiske ut. Også dette bilde er tatt med et Olympus kompaktkamera. Det første du ser på dette bilde er den lille jenta i med de rosa klærna, det er e som stjeler oppmerksomheten på bilde. 


Temaet SELVALGT  Hest


Det kom vel ikke som en bombe at jeg ville ha mitt selvalgte tama av hest.


Dette fotoet er tatt på Sele stranden. Ideén med dette fotoet er at jeg skulle prøve å ta et foto av når hesten plasker med for føttene sine. Det er gaske kult å se på når de gjør slik. Fotoapperat som er brukt til dette fotoet er et kompaktkamera. Olympus. Det er balanse i fotoet fordi vannet å hesten er der. Også dette bilde hører til kategorien frittvalg, som jeg har valgt å ha som gårdsdyr. Lyset er ganske dårlikt i dettte fotoet, det er sol å knall blå himmel ute som gjør han hesten blir mørk og havet blir ganske lyst i forholdt til det hesten er. 

Dette bilde er tatt på selestranden. Det er bilde av når valakken ruller seg i sanden, å skal akurtatt til å reise seg opp på bena. Bilde ble ganske kult, når du studerer det. Ideen bak bilde var ingen ting. Dette er tatt med et kompakt kamera Olympus. Det var litt dumt at lyse på bilde ikke var noe særligt bra. Dett er sol ute å eg tar bilde mot solen. Så det ødeleger bilde litt. Komposisjonen i bilde er enkel, du har den lyse sanden som tar mar oppmerksom het enn det hesten gjør for den er så mørk ijen. Du har lys mørke kontrast,















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar