torsdag 4. mars 2010

Layout

Layout hører til dette faget under kategorien trykk. Layout er en sammenstening av tekst og bilde. Det betyr at det er en tekst og et bilde som er satt sammen. En layout er noe vi finner overalt, i aviser, i blader, osv.

For å lage en layout. kan du lage på mange forskjellige måter, men jeg brukte Indesign og laget den i det pogrammet. Jeg tenkte jeg skulle prøve å forklare hvordan jeg gjorde dette.


Det aller første jeg gjorde var å velge formatet på arket. I mitt tilfelle valgte jeg å bruke A3. 
Jeg begynner først med å måle ut der jeg skal ha bilder, tekst og der det ikke skal være noe. Det gjør jeg ved hjelp av linjalene i Indesign som er på toppen og ved siden av. Dette er veldig greit å gjøre for da ser jeg hvor tekst å bilder skal være. 
Så tar jeg å bruker det materiale som det står t på som står for tekst, å drar den i den ruten som jeg skal ha tekst i. Så etter på tok jeg å brukte knappen ''place'' for å sette inn bildet der det skulle være. Så tilpasser jeg bilde til den størrelsen man ønsker. På denne layouten skrev jeg ikke min egen tekst jeg brukte falsk tekst som man finner i dette tilfelle ved å trykke ''Type'', å så ganske langt nede på denne kolonen ''Fill with placeholder text''.

Bildet som jeg har brukt til denne layouten er et bilde som jeg tok av Anne Lene og Maren i fotostudiet på skolen.

Det var veldig gøy å spennende å jobbe med layout. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar